19 maart 2024

De inzet van Estea is een last van onze schouders. We worden echt ontzorgd.

“Wij waren niet op zoek naar vastgoed. Niet naar stenen en beton. Maar naar een passende plek die matcht met het gedachtengoed van Habitat Lekker Leven. En daar heeft Estea ons met de Coehoornstraat geweldig mee geholpen.”

De ervaring van Theo van de Schepop, Habitat Lekker Leven

Theo van de Schepop is lid van het bestuursteam van Habitat Lekker Leven Zorgondernemingen. Habitat Lekker Leven begeleidt mensen die, bijvoorbeeld vanwege een vorm van gedragsproblematiek, een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Op dit moment gebeurt dat op vijf verschillende locaties, twee locaties zijn in ontwikkeling.

Theo vertelt enthousiast over de samenwerking met Estea. “We wilden graag uitbreiden, met name op de Veluwe, zowel qua locaties als qua gedachtengoed. En wat een ongelooflijk probleem is, is het vinden van geschikte locaties. En natuurlijk passende financiering. We hebben gezocht naar een partij te vinden die ons daarbij zou kunnen helpen. Dat is uiteindelijk Estea geworden.”

De zoektocht naar een geschikte partner was lang en intensief. De gesprekken met vastgoedontwikkelaars bleken vaak ingewikkeld. “Het gaat voor ons over meer dan alleen maar rendement maken. Het gaat over mensen. En vanuit die visie wilden we dat er geïnvesteerd werd. Daar was lang niet altijd ruimte voor. Bij Estea vonden we wel een luisterend oor en zagen we ook dezelfde drive als die wij hebben: we doen het voor de mensen. De cijfers zijn belangrijk, want het moet ook allemaal haalbaar zijn. Maar dat is iets wat voor ons bij Habitat van ondergeschikt belang is. Estea was bereid te luisteren naar onze visie, deelt die visie ook. Niet alles wordt alleen maar vanuit harde cijfers benaderd.”

Estea en Habitat Lekker Leven gingen een samenwerking aan voor het te renoveren Habitat Delfos Huis. Een prachtig, statig pand in hartje Arnhem, wat woonklaar gemaakt moest worden voor jongeren met een atypische ontwikkeling. Het Delfos Huis is een plek waar mensen wonen die door de maatschappij vaak niet begrepen worden, maar wel heel veel talenten hebben. Deze mensen zouden anders in een zorgcircuit komen waar ze hun talenten niet kunnen ontwikkelen, wat resulteert in een geïsoleerd leven. In het Delfos Huis is het principe dat bewoners als eerste elkaar helpen. Komen ze er niet uit, dan vallen ze terug op de ouders. Zij hebben vaak enorm veel knowhow over de problematiek waar hun kinderen mee te maken hebben. Is dat niet afdoende, dan kunnen ze gebruik maken van professionals.

“Met de renovatie van de Coehoornstraat heeft met name Andrea ons fantastisch geholpen. Het pand moest gemoderniseerd en verduurzaamd. Er moest aan heel veel eisen voldaan. Zo’n project is voor ons als zorgmensen gewoon niet te doen. Die kar kunnen wij niet trekken. De inzet van Estea op gebied van projectleiderschap, beheer, inrichting van het pand en alle kleine details die er bij komen kijken, het is een enorme last van onze schouders. We worden echt ontzorgd. En het is prachtig geworden!”

Wat de samenwerking concreet oplevert voor de bewoners? Daar is Theo duidelijk over. “Zoals we het aan de Coehoornstraat hebben gedaan is dat gewoon comfort. Het is een oud gebouw, een mooi statig pand, maar wel van alle hedendaagse gemakken voorzien. Het pand is gelegen in hartje centrum, wat voor de bewoners ook echt heel fijn is. Zo bevinden ze zich ‘gewoon’ midden in de samenleving, maar wel met een eigen vertrouwde plek.” Ook op de lange termijn ziet Theo de voordelen. Een betrouwbare partij die niet zomaar verkoopt of doorschuift, geeft ook vertrouwen voor de bewoners. “Je kunt continuïteit, zekerheid en rust geven, ook in de zorgverlening. Lekker leven. En dan ben je weer terug bij de missie van Habitat.”

“Estea blinkt echt uit in projectleiderschap, maar durft ook de dialoog aan te gaan,” is de conclusie van Theo. “Er is altijd ruimte voor discussie en er is altijd de openheid om wensen van beide kanten te belichten. Zo vind je met elkaar de gulden middenweg, om toch voor elkaar te krijgen wat we voor ogen hebben. Het contact is heel open. We kennen elkaar als mens, dat maakt het verschil. We hebben niet alleen Teus de bestuurder, of Andrea de projectmanager aan de telefoon. We hebben ook interesse in elkaar. De mensen bij Estea zijn echt benaderbaar. En dat werkt heel fijn.”

https://mindcms-main.s3.eu-west-2.amazonaws.com/ZXN0ZWEtbmwtMg%3D%3D/65f95c23d62fe/_f1l7902profielfototheo.jpg_F1L7902profielfotoTheo